Марта Варју, главна уредница „Maђар соа“: Друштвене мреже подупиру штампано издањe

Марта Варју (фото: В. Мик)

Аутор: Валентин Мик, 15. новембар 2019. године

Друштвене мреже подупиру штампано издање, али не доприносе у значанијем смислу повећању читаности овог листа, каже за „Комшијске новости“ главна уредница „Мађар соа“ (Magyar Szo) Марта Варју. "Мађар со" је присутан на Фејсбуку и на Твитеру. Фејсбук страница има скоро 40.000 пратилаца, а објављују се најинтересантинији садржаји са сајта.

„Ми се трудимо да скраћену верзију најинтересантнијих текстова поставимо на сајт и на тај начин заинтересујемо људе да купују лист“, прецизира Варју.

Лист Мађар со објављује садржаје у на интернету од краја 90-тих година када су као пилот пројекат кренули са првим објавама на. Нови, савременији сајт је у функцији је од пре 3 или 4 године. Објављују се скоро сви текстови који излазе у принт издању али и садржаји који се праве само за сајт и друштвене мреже, а то су углавном актуeлне вести.

На питање да ли сајт или Фејсбук страница има већи број читалаца, односно пратилаца, уредник сајта Арпад Вираг каже да највећи број читалаца долази директно са Фејсбука, мада се тај тренд мења јер зависи од алгоритма Фејсбука.

„С времена на време Фејсбук мења начин на који дистрибуира садржај који постављате на Фејсбук страни. Сада смо, на пример, у фази када је Фејсбук наклоњен медијима, па мало више шири такве вести, тако да током последње провере, око 60 одсто читалаца сајта нам је дошло са Фејсбукa“, каже Вираг.

Поредeћи резултате из године у годину, он каже да је све више читалаца који долазе директно на сајт или га траже преко Гугла па на тај начин долазе до информација које су објављене онлајн. Њихов циљ је да постепено искључују посредника, а да им читаоци долазе директно на сајт.

Лист „Мађар со“ је био једини дневни лист на мађарском језику у ондашњој Југославији који постоји и данас, а у децембру слави 75 година постојања.

Уредништво сматра да се будућност ових новина ослања на развоју додатака, те се труде да развију што више додатака различитог садржаја из којих се на друштвеним мрежама постављају само наслови или веома кратки садржаји.

С oбзиром на тренд миграција који није заобишао ни мађарску заједницу у Србији, уредништво листа „Мађар Со“ се потрудило да, на сваки начин, задовољи потребе и тих читалаца. Многи су претплаћени на штампано издање, али такође и на дигитално издање које добијају електронском поштом.

Марта Варју каже да је ова група читалаца такође активна на друштвеним мрежама где остављају коментаре и сугестије. Мада постигнути резултати електронског издања листа нису испунили очекивања, свеукупни резултати штампаног и дигиталног издања уз потпору друштвених мрежа, су солидни.

___________________________________________________

Текст је настао у оквиру пројекта „Медији на језицима националних мањина и друштвене мреже“ који је суфинансиран из буџета Републике Србије – Министарства културе и информисања. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.