Истраживање Комшијских новости: Ученици задовољни образовањем на језицима националних мањина

29. децембар 2017. године

Од 388 ученика који се образују на неком од језика националних мањина у Србији (румунски, албански, словачки, мађарски, хрватски, бугарски, и русински) 300, односно 77% ученика је задовољно, 21% ученика делимично задовољно, а око 2% није задовољно образовањем на језицима мањина, покaзало је истраживање Комшијских новости.

Више од трећине ученика, родитеља и наставника као главне предности образовања на језицима мањина виде лакше запошљавање због познавања више језика и више могућности за даље школовање, док исто толико ученика и родитеља, као и половина наставника сматра да највећи проблем у образовању на језицима националних мањина представљају уџбеници неодговарајућег квалитета или непреведени уџбеници.


Сајт Комшијске новости (www.комсијскеновости.рс) у оквиру пројекта „Како оцењујем своју школу – наставници и ђаци говоре о образовању на језицима националних мањина“, истраживао је у школама у којима се изводи настава на језицима националних мањина или се изучава предмет Матерњи језик са елементима националне културе, шта ученици, наставници и родитељи мисле о образовању на језицима националних мањина.

У септембру, октобру и новембру ове године, ученици, родитељи и наставници пет основних и шест средњих школа, у којима се одвија настава на језицима националних мањина, одговарали су на упитнике Комшијских новости. Укупно је анкетирано 1078 особа, од чега је 562 ученика.

Истраживање је показало и да више од трећине родитеља сматра да је једна од важних предности образовања на језицима националних мањина упознавање обичаја, културе и вредности и одржавање веза са својим сународницима.

Разумевање различитих култура и људи као предност види око половина испитаних наставника. Наставници као предност још издвајају и лакши живот и рад у другој земљи.

Осим уџбеника неодговарајућег квалитета или непреведених уџбеника, наставници (више од 30%) су као проблем издвојили и ограничен број школа на којима се настава изводи на неком од језика мањина, недовољан број наставника који могу да предају на језицима мањина.

Око 30% испитаних ученика припадника националних мањина слуша наставу на српском језику. Од оних ученика који ће, како су навели, наставити школовање, 79% планира да га настави на српском језику.

Наставу на језицима националних мањина слуша 70% анкетираних ученика. Од ученика који настављају даље школовање, скоро 80% је рекло да ће и убудуће похађати наставу на језицима мањина.

Половина испитаних ученика заинтересована је да учи језик неке друге мањине. Од 262, односно 46,6% ученика, који су одговарали на питање да ли би дали препоруку другим ученицима да уче језик неке мањине, то би урадило 75% ученика.

Око 70%  родитеља препоручило би пријатељима да децу образују на језику мањина, као и 83% наставника.

Ставови ученика, родитеља и наставника о образовању на језицима националних мањина у великој мери се поклапају. Све три групе испитаника сматрају да образовање на језицима мањина пружа значајне предности, па би на основу тих предности и препоручили другим ученицима да уче језик неке националне мањине.

По њиховом мишљењу, да би квалитет образовања (којим је скоро 80% ученика задовољно, а 20% делимично) био још бољи потребно је да се обезбеде одговарајући уџбеници, посебно у средњошколском образовању.

Циљ истраживања Комшијских новости био је да се утврди постоје ли проблеми у извођењу наставе и како их решити, да ли је по њиховом мишљењу образовање на језицима националних мањина одговарајуће, као и које предности овакво образовање пружа.

Резултате истраживања погледајте овде


Подршку за реализацију овог пројекта дало је Министарство културе и информисања Републике Србије. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.


 

Коментари

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.